
Dit is Toon.
Kijk ‘m staan. Strak in het pak, stoer én vrouwelijk. Ik hou er wel van als je iemand niet in een hokje kan stoppen. Maar als merk of organisatie is dat niet zo handig. Want klink je de ene keer superzakelijk en de andere keer als sk8er boi op pumps? Dan haken mensen af. Instinctief vertrouwen ze het niet.
En dat is zonde, want je doet mooie dingen die ertoe doen. En dat verdient een tone of voice die kraakhelder is. Overal. Op LinkedIn, in een mailtje tussendoor én op je over-pagina.
In het begin lukt dat vaak nog wel. Maar met de komst van nieuwe collega’s verwatert je stijl. Ieder heeft zijn eigen manier van praten en schrijven. De jurist schrijft de voorwaarden met zijn uilenpruik op, je jonge communicatietalent deelt een paar geinige memes, en jij voert de salesgesprekken in een stijl die daar ergens tussenin zit.
Amai. Onderweg is je tone of voice verdwaald.
Jouw collega’s zijn met de beste bedoelingen gaan communiceren vanuit hun eigen stem. En dat is zonde, want nu snappen je lezers en luisteraars het niet meer. Ze denken nog even na over die offerte. Ze twijfelen. Ze waren zó enthousiast, maar nu blijven zelfs de krekels stil…
Je klanten zijn afgehaakt, nog vóór ze klant werden.
Want ja, een inconsistente merkstem verkruimelt het vertrouwen met de snelheid van een speculaasje in je thee. Sop, hup weg: kruimeltjes op de bodem. Zo snel haken mensen af bij onduidelijke boodschappen. Ze klikken weg, twijfelen langer en kiezen uiteindelijk voor de concurrent die wél helder communiceert.

Maar er is ook goed nieuws!
Je kunt er iets aan doen: zorgen voor een tone of voice die consistent is. Een stem die overal in terugkomt. Of het nu op LinkedIn is, in je algemene voorwaarden of een salesgesprek. Een stem die voortaan zorgt voor échte verbinding met je publiek. Dat maakt communicatie niet alleen professioneler, maar ook een stuk leuker en effectiever!
Hoe je dat aanpakt? Je belt of mailt mij!
Bouw je eigen Toon – met een beetje hulp
Ik help je in drie stappen bij het blootleggen én invoeren van je eigen tone of voice. Oftewel, jouw Toon.
- Kick-offgesprek
We beginnen met een goed gesprek. Met jou, als ondernemer, communicatieadviseur, merkstrateeg of iemand die snapt wat de bedoeling is en niet bang is om keuzes te maken. We hebben het over je merk, je publiek, je toon en wat je vooral níet wilt zijn. Vooraf lever je info aan via een vragenlijst, zodat we sneller de diepte in kunnen – en eventueel al persona’s schetsen om mee te werken. - Praktische toon-gids
Op basis van dat gesprek schrijf ik een toon-gids. Geen stoffige pdf van 38 pagina’s die uitgeprint in je lade ligt om tot 2034 stof te verzamelen. Wél een praktische set lekker leesbare richtlijnen met voorbeelden, do’s & don’ts en concrete schrijfregels. - Teamactivatie
Daarna volgt een interactieve sessie met je team. Want je stem moet niet alleen bedacht, maar ook gedragen worden. Samen oefenen we, herschrijven we teksten en vertalen we de richtlijnen naar jullie dagelijkse praktijk. En je krijgt natuurlijk feedback daarop.
Na afloop heb je:
- een stem die bij je past
- richtlijnen waar je iets aan hebt
- consistente, geloofwaardige communicatie
- collega’s die snappen hoe je merk hoort te klinken
- meer plezier in schrijven, praten en presenteren
Over de toonzetters
Voor deze dienst werk ik samen met Matthijs Lodewijks, eigenaar van tekstbureau Heavy Mettaal, die mijn zinnen nog nét niet afmaakt, maar het scheelt niet veel. We zijn allebei verhalenvangers, bierliefhebbers en hardlopers, alleen ben ik geen hardloper. En belangrijker: Matthijs luistert ontluisterend goed en doorgrondt snel wie je bent en welke manier van communiceren jou past als een latex catsuit. Samen zorgen we ervoor dat jouw Toon niet alleen lekker klinkt, maar ook stevig staat.
Voor wie?
Voor bedrijven zonder marketing-communicatieafdeling. Of met een afdeling waar mensen zó veel geweldige dingen doen, dat ze hier nooit aan toekomen. Voor merken die de hele tijd opnieuw moeten uitleggen hoe ze willen klinken. En voor iedereen die stemmen hoort, maar toe wil naar één stem. Een toonaangevende stem die gehoord en gelezen wordt!
Nu: voor een pilotprijs
Binnenkort vragen we € 1.249,- ex. btw voor deze dienst. En reken maar dat we zorgen dat jij waar voor je geld krijgt. Maar op dit moment is Toon een nieuwe dienst en we moeten ‘m nog finetunen. Daar hebben we twee pilotklanten voor nodig – een vliegbrevet is geen must. Wil jij dat zijn? Dan hebben we een hele mooie deal: € 749,- ex. btw: alleen maar winnaars, het lijkt de kermis in Princenhage wel. Reageer snel, dan plannen we de kick-off!
Twijfel je? Bel of mail me. Ik luister naar je.